DIY: snel en makkelijk een deken breien




Al sinds lange tijd heb ik het plan om zelf een deken te breien. Echter was ik in de veronderstelling dat het me niet zou lukken om een deken uit een stuk te breien. Simpelweg omdat een breinaald bij lange na de breedte van de deken niet haalt en om allemaal vierkantjes te breien en die later aan elkaar te naaien zag ik ook niet echt zitten.

Ik had echter nog steeds een aantal bollen grijze wol liggen (gekocht bij Zeeman voor 99 cent per bol) en wilde er toch een poging aan wagen. En wat denk je? De deken is bijna af en haalt met gemak de breedte van 140 cm!

Werkwijze:
Ik ben gaan breien met breinaald 15mm en met twee draden. Ik ben geen breiwonder en breipatronen lezen zijn ook niet aan mij besteed. Het werd dus een eigen verzinsel van recht en averecht breien aangezien ik nog niet verder kom dan deze twee steken.

Ik heb net zoveel steken opgezet als op de breinaald passen en ben vervolgens recht en averecht gaan breien. Door soms een paar naalden recht te breien krijg je het leuke ribbeleffect.
Voordeel van de grote breinaalden is dat je lekker snel klaar bent. Als je een snelle breier bent is het helemaal piece of cake. Mijn deken is nu ongeveer 150 cm lang en ik ga nog even door totdat de deken 180 cm lang is.

13 opmerkingen:

  1. Hoi,
    ik vroeg me net hetzelfde af, hoe kan je een deken uit 1 stuk breien?
    Welke naalden heb je uiteindelijk gebruikt (hoe lang?) want ik snap het nog steeds niet...
    Groetjes,
    Aline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aline, ik heb 15mm naalden gebruikt en net zoveel steken opgezet als er op de naald kunnen. Naarmate je verder bent met breien zie je dat de deken veel breder uitvalt dan dat de naalden breed zijn. Hoop dat dit het iets verduidelijkt.

      Groetjes Colinda

      Verwijderen
  2. hallo
    ik dacht net als jou, hoe kan ik uit een stuk een deken/paid maken.
    toen zag ik dit van jou, echt super dat het dus kan.
    ga direct naar de zeeman om wol tehalen, hoeveel heb je gebruikt?
    een ik heb 12 mm brienaald, zou dat ook kunnen denk je?
    groetjes sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sylvia,

      ja, ik denk dat 12 mm naalden ook prima kunnen. Zoveel mogelijk steken opzetten en lekker breien! Ik heb eerlijk gezegd niet bijgehouden hoeveel bollen ik heb gebruikt maar het zijn er volgens mij een stuk of tien geweest.

      Groetjes Colinda

      Verwijderen
  3. Ziet er goed uit. Mooi. Is ook vast lekker warm tijdens het breien, stel ik mij voor :)
    Voor welke naalddikte was de wol oorspronkelijk bedoeld?
    groetjes, Tryntsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naarmate de deken vorderde werd het steeds warmer op mijn schoot ;-). De oorspronkelijke naalddikte was volgens mij 3-4 maar kan me vergissen. Ik zal later vandaag even kijken voor je en dan zal ik hier nog even een bericht achter laten.

      X Colinda

      Verwijderen
    2. je kan de wol in principe voor alle naalddiktes gebruiken. en de wol van de zeeman is heerlijk om mee te breien, ik doe het zelf ook veel. (heb bij de zeeman gewerkt dus was een makkelijke keuze)

      ik vroeg mij af hoelang je bezig bent geweest met de deken.

      groetjes anniek

      Verwijderen
  4. ik maakte al de helft van een deken met breinaalden 10 en met veel kabels in
    maar nu is dat deken wel veel te zwaar, helemaal niet leuk
    en het enige dat ik kan doen is platstrijken maar dan is hetniet mooi meer


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ook ik ben al een poosje op zoek naar de maten die nodig zijn voor het breien van een deken uit een stuk.... gevonden! Superfijn bedankt voor het delen! Ik ga snel op zoek naar leuke wol en dan aan de slag voor de bedden van
    onze meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooi kleed. Ik wil zelf ook een kleed gaan breien maar nog geen ervaring. Ik heb wol van de Zeeman gekocht: http://www.zeemanshop.com/assortiment/breien/brands/geen/products/breigaren-olga
    De wol is geschikt voor breinaalden 9-10 mm maar ik wil een grove deken. Kan ik de wol ook breien met 12mm of 15mm. En wat zou je adviseren?
    Alvast bedankt voor de reactie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi! Kan iemand mij helpen?

    Ik ben een zeer onervaren breister (kan eigenlijk alleen maar recht breien en moet na elk project opnieuw leren opzetten ;p) en wil graag op deze manier een deken maken voor over een lelijke loveseat. Geschat moet de breedte zo'n 150cm zijn.

    Tot mijn beschikking heb ik enkel een set van 4 en 5 naalden, beide 35cm in lengte, en een rond breinaald maat 8 van 80cm. De wol is eigenlijk bestemd voor 4 of 5.

    Weet iemand welke naalden ik het beste kan gebruiken? En voor de blogger, wat was de lengte van jouw naalden? Het liefst gebruik ik namelijk een van de gewone naalden (nog nooit rondbreinaalden gebruikt). Als ik met een volle naald van 35cm de 140cm breedte kan halen moet het denk ik wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen